Serwis Instalacyjno - Budowlany PUM
  • Strona główna
  • Instalacja wewnętrzna
  • Instalacja zewnętrzna
  • Wiedza
  • Produkty
  • Galeria
  • Mapa serwisu
  • Kontakt
Serwis Instalacyjno - Budowlany PUM

PUM

Produkty, Usługi, Pomysły
Serwis Instalacyjno - Budowlany
Menu

Kruszywa wykorzystywane do budowy dróg

by admin



Kruszywa drogowe muszą być wytrzymałe i charakteryzować się dużym współczynnikiem tarcia. Do budowy dróg wykorzystuje się zarówno materiał pochodzenia naturalnego, jak i ten przetworzony z odpadów poprodukcyjnych albo wydobywczych. Kruszywami drogowymi są m.in.: granity, bazalty i porfiry.

drogaKruszywa to sypki materiał pochodzenia organicznego lub mineralnego. Ze względu na sposób produkcji kruszywa, dzielimy je na kruszywa naturalne oraz kruszywa sztuczne.

Kruszywa naturalne

Kruszywa naturalne, zwane też mineralnymi, to kruszywa rozdrobnione w wyniku erozji albo uzyskane w procesie mechanicznego rozdrabniania litych skał. Mogą zostać uszlachetnione poprzez przesiewanie i płukanie. Płukanie pozwala usunąć zanieczyszczenia pyliste, przesiewanie umożliwia rozdzielenie materiału otrzymanego z kruszenia na frakcje ziarnowe, klasyfikowane według ich wymiarów.

Kruszywa naturalne wydobywa się z dna rzek, jezior albo pozyskuje z kopalni piasku lub żwiru. Dzielimy je na kruszywa żwirowe i kruszywa powstające w wyniku mechanicznego rozdrabniania skał (np. grys i tłuczeń).

Żwir i grys

W budownictwie drogowym powszechnie wykorzystuje się żwir i grys. Żwir jest okruchową skałą osadową, która występuje w luźnej postaci, o średnicy wahającej się od dwóch milimetrów do nawet kilku centymetrów. Jest on najczęściej stosowany jako składnik betonów towarowych i mas bitumicznych na nawierzchnie dróg. Można go również wykorzystać do podbudowy drogi. Innym rodzajem kruszywa jest grys, to materiał rozdrabniany mechanicznie, który wykorzystuje się na warstwy wiążące, wyrównawcze i ścieralne.

Kruszywa sztuczne

To kruszywa przetwarzane z odpadów produkcyjnych hutniczych lub górniczych. Kruszywa sztuczne dzielimy na:

  • kruszywa pochodzenia mineralnego, które uzyskuje się w wyniku termicznej obróbki lub modyfikacji odpowiadającej kruszywom sztucznym wg PN-86/B-23006,
  • pochodzenia mineralnego z recyklingu, które produkuje się poprzez obróbkę nieorganiczną zużytych materiałów budowlanych.

Wielkość kruszyw

Kruszywa drogowe możemy podzielić także ze względu na ich wielkość na:

  • drobne – o wymiarze ziarna D ≤ 4 mm;
  • grube – o wymiarze ziarna D≥ 4 mm oraz d ≥2 mm;
  • wypełniacze – ziarna przechodzą przez sito 0,063 mm;
  • kruszywa naturalne – to mieszanki pochodzenia lodowcowego lub rzecznego (0-8 mm);
  • kruszywa o uziarnieniu ciągłym – to mieszanki kruszyw grubych i drobnych (0-63mm)

Więcej informacji o kruszywach drogowych znajdą Państwo na stronie firmy Kamecki Radosław – Roboty ziemne i drogowe.

Podobne artykuły:

  • Sprzedaż kruszyw
    Sprzedaż kruszyw
  • Do czego wykorzystuje się piasek płukany?
    Do czego wykorzystuje się piasek płukany?
  • Modyfikowanie właściwości betonu
    Modyfikowanie właściwości betonu
  • Beton towarowy
    Beton towarowy
Posted in: Wiedza Tagged: drogi

Ostatnie wpisy

  • Kupowanie online w Salonach Agata – opinie klientów
  • Na jakie aspekty zwrócić uwagę, gdy wybieramy firmę budowlaną?
  • Budowa domu w 2022 roku – krok po kroku
  • Rodzaje ogrodzeń dla domu, firm, działek lub ogródków
  • Wszystko co powinieneś wiedzieć o fotowoltaice
  • Kiedy najlepiej montować panele słoneczne?
  • Jakie płytki z kamienia naturalnego?
  • Ile kosztują materiały do malowania elewacji?
  • Gdzie warto wykorzystywać router bezprzewodowy?
  • Jak działają wirowe pompy do kanalizacji?

Tagi

aranżacje armatura bezpieczeństwo budownictwo chemia dach dom drewno drogi drzwi ekologia farby garaż hale instalacja c.o. instalacja wodna instalacje elektryczne izolacja kanalizacja klimatyzacja kominek kotły maszyny materiały mała architektura mieszkania narzędzia ogrodzenia ogrzewanie okna oświetlenie podłogi prefabrykaty projekty rekuperacja remont rynek nieruchomości schody sprzęt sypialnia technologie tereny zielone wentylacja wodociągi wystrój

Copyright © 2022 Serwis Instalacyjno - Budowlany PUM.

Powered by WordPress